Чорти, любаски і гареми: хто в українській класиці був поліамором?

Чорти, любаски і гареми: хто в українській класиці був поліамором?

Любов — це не лише про почуття між двома людьми. Ба більше, художня література досить часто показує нам інші приклади стосунків, коли герої намагаються вийти за межі традиційної любовної схеми. Поліаморія — це практика романтичних стосунків, у якій передбачається одночасне існування кількох партнерів/партнерок. Такі стосунки вибудовуються за взаємної згоди та відома всіх учасників. Насправді поліаморні стосунки практикує більше людей, ніж самі готові це визнати. Існування одночасно чоловіка/дружини й коханок/коханців — це теж поліаморія, щоправда, неетична.

Якщо подивитись на українську класику сучасним оком, поліаморів у ній не бракує. То хто ж вони?

Солоха

Микола Гоголь. Вечори на хуторі біля Диканьки

Мати коваля Вакули — жінка самотня й популярна. Гоголь описує її не красунею, проте здатною причаровувати чоловіків і досить молодою: відповідно до книжки Солосі не більше 40 літ. 

 

У Солохи було 4 коханців (не рахуючи чорта), і вона вміла дати кожному з них відчуття ексклюзивності стосунків: жоден не здогадувався про суперника, кожен отримував порцію уваги, якої потребував. Так, відьма не поспішала розкривати свою поліаморну вдачу кожному з чоловіків. Вона насолоджувалась їхньою компанією, бо зайти посидіти ввечері до Солохи — це для них святе. 

Водночас Гоголь не стверджує, що в хаті Солохи діялась суцільна розпуста. Йдеться радше про флірт і веселу балачку з господинею, хоча ми можемо зчитувати згадку про масні варенички як еротичну метафору.

Звісно, Солоху можна запідозрити не стільки в щирій любові до чоловіків, скільки в потребі мати прихильних до себе захисників. Голова, дяк, статечні козаки — жінка любила не перших стрічних, але чоловіків з певним соціальним статусом. Але то й не дивно. Можливо, річ не в меркантильному розрахунку, а в психологічному механізмі компенсації. Схоже, Солоха западає на статечних чоловіків, віднаходячи в них батьківську фігуру, що дбає про неї і балує її.  

 

Ой не ходи, Грицю

Ольга Кобилянська. В неділю рано зілля копала

Гриць із роману Ольги Кобилянської «В неділю рано зілля копала» ніколи не належав до числа моногамних чоловіків. І річ не в тому, що за задумкою Кобилянської, Гриць має, так би мовити, дві душі й відповідно кохання до двох дівчат. Задовго до появи в його житті Тетяни цей герой мав основну «партнерку», Настку, що толерувала його загравання з усіма іншими дівчатами. А жартувати з дівчатками Гриць любив: «Ще не було такої, що йому оперлася б».

 

От тільки якщо з Насткою в Гриця справді були стосунки — вони систематично бачились, розмовляли й мали спільні плани, то його історія з Тетяною — свіжа й базується на пристрасті. Гриць полює на Тетяну, вмовляє, переконує — все, щоб затягнути її в лісочок. Дівчина подобається йому, проте і його стосунки з Насткою не вичерпали себе, і він не збирається кидати дівчину просто тому, що зустрів ще одну. Не дивно, що він собі міркує: «Гей, дівчата, злийтеся в одну, і я вас посватаю!».

 

До речі, є в цьому романі ще одні цікаві стосунки між представницями старшого покоління. Тетяна росте з двома матерями, рідною матір’ю і циганкою Маврою. Між цими двома жінками немає нічого сексуального, проте вони не чужі одна одній. Героїні систематично обговорюють виховання Тетяни, адже мають різні вдачі й різні уявлення про те, як личить жити дівчині, і відчувають між собою емоційний зв’язок. 

Поліаморні звичаї Гуцульщини

Михайло Коцюбинський. Тіні забутих предків

 

Петро Шекерик-Доників. Дідо Иванчік

Хочете знайти в українській класиці поліаморів? Вйо до Гуцульщини! Повсюдність у літературних гуцулів численних любасів і любасок можна пояснити недостатньо сильною присутністю християнства у віддалених частинах гір. Бо саме християнсто з його диктатом моногамії і залякуванням потойбічними карами сильно повпливало на уявлення про норми стосунків.

 

У «Тінях забутих предків» Коцюбинського дружина Івана Палагна заводить собі коханця мольфара Юру. І їй, і соціуму окей, що вони привселюдно цілуються й обіймаються.

«Відколи світ світом, не бувало того, щоб тільки одного триматись».

Не менш вільно почувалася Палагна й до появи Юри. Коцюбинський пише, що на свята Іван вільно обіймався з молодицями, а Палагна цілувалась з чужими чоловіками, а тоді вертались до щоденного спільного ґаздування. 

 

З повісті може здатись, що шлюб Палагни та Івана — шлюб без почуттів, але це не зовсім так. Палагні прикро і заздрісно, що Іван більше цікавиться худобою, ніж нею. І їй явно бракує уваги чоловіка. Перед тим, як стати любаскою Юри, жінка порівнює двох чоловіків і ображається через брак уваги від Івана. Та й Іван заводить маленькі сцени ревнощів і жінці, і Юрі. Якщо аналізувати стосунки цього подружжя сучасним оком, в Івана може бути депресія через втрату першого кохання, Марічки. Не дивно, що сил на включеність в стосунки в нього немає.

 

Вияви поліаморії ми бачимо також в іншому гуцульському тексті — «Дідо Иванчік» Петра Шекерика-Дониківа. Його герої можуть мати кілька любасок за раз і з ними ще й якусь постійну. Дехто навіть висловлює абсолютно ті самі погляди на стосунки, як і сучасні поліамори. Описуючи подружжя Федька й Марічки, автор описує, як ті двоє могли в церкві пасти когось очима, і обом це було окей. Вони обоє мали коханців, і чоловік хотів, щоб це було відкрито проговорено. І це слушна думка, адже чесність і відкритість позбавляє підстав для додумувань, тривоги й ревнощів.

«Давав і їй волю любитися так, як того вона собі хотіла. Лиш хотів, аби про це він знав: «Якщо я знаю, що вона когось має, то біда її бери, най собі ломить голову з ним. А крадькома — то годі їй із кимось любитися, бо якби випадково її з кимось захопив, а до того ще й із невдячним мені, то злочин міг би скоїтися».

Любов модерна

Гордій Брасюк. Донна Анна

В українській літературі 1920-х років тема любові й стосунків добряче модернізується. Якщо Винниченко крутив темами пробного шлюбу та іншими стосунковими неподобствами (як на смак свого часу), то тут вже настає справжній перелом. З’являються аборти, аліменти, жінки, які самі себе забезпечують і зокрема завдяки цьому нормально переносять любовні драми (згадайте героїню «Невеличкої драми» Підмогильного). Світ змінюється, а разом із ним — і стара любовна парадигма.

 

Роман «Донна Анна» показує, як може змінитись старий буржуазний шлюб у нові часи. Початкова стосункова модель у цій книзі традиційна: Ганна та Нік пошлюблені, в них росте дочка Таля, чоловік багато й активно працює, а жінка сидить вдома. Але цей ідеальний шлюб закінчується буквально на першій сторінці, коли Ганна дізнається, що в чоловіка є коханка. Далі починається ще та «санта барбара», що виростає з невпевненості героїв у собі і набивання ґуль об гострі кути обмеженого уявлення про те, якими мають бути стосунки. 

 

Через брак чоловікової уваги та ще й раптовий від’їзд до Криму Ганна знаходить розраду в особі композитора Володимира. До шлюбу Ганна й сама вчилась у консерваторії, і час у музичному середовищі підштовхує її поновити навчання — вона заходить в зону особистісного росту. 

Закономірно, що новий чоловік не може вдовольнити всі потреби Ганни (жодна людина не може). Коли Володимир починає проводити багато часу в театрі, жінка навідується до Ніка в пошуках уваги й товариства. Ганна намагається пояснити собі, що вони дружать, хоча коли Нік нахиляється до неї надто близько, Ганна відчуває до нього фізичний потяг, який все ще придушує в собі.

Тут буде чимало цікавих сцен з життя поліаморів-початківців, зокрема та, де Ганна організовує вечірку одному своєму чоловіку, на яку запрошений інший. Нормальне спілкування двох чоловіків однієї жінки збиває товариство з пантелику. Поліаморія не подається тут панацеєю від усіх проблем. Вона не є запобіжником від складнощів і ревнощів, навпаки. Цей роман показує: поліаморні стосунки вимотують, особливо коли ти брешеш двом своїм жінкам заради ефемерного «їхнього ж блага» і у відповідь наштовхуєшся на їхні недомовки. Поліаморія вимагає щирості. Найкращі моменти в Ніка й Ганни виникають тоді, коли вони чесно розповідають одне одному про свої стосунки з іншими. 

Чи була поліаморія в гаремі?

Осип Назарук. Роксолана

Історія Роксолани, як і інші літературні твори про українських дівчат у турецькому полоні, тягнуть за собою тему полігамії. Проте, як не дивно, «Роксолана» підкуповує саме своєю романтичною історією моногамної любові на все життя.

 

«Роксолана» — сюжет не про любов, а про змагання. Це такі собі «Голодні ігри» серед жінок гарему, які шукають собі союзниць, плетуть інтриги й готові на все задля симпатії султана. Роксолана за сюжетом знаходить способи вирізнитись із натовпу й зацікавити, зачарувати, запропонувати щось нове. 

І хоч дія відбувається в гаремі, це історія не поліаморії, а навпаки, заманювання людини полігамної культури в тенета моногамії. Це історія уникання культурної асиміляції, ба навіть привнесення дещиці християнства в мусульманський світ — Роксолана Назарука переконує султана звозити її на Афон, хоч жінкам туди ходити не вільно.

У нашій культурі превалює уявлення, що справжня любов — це почуття до однієї людини на все життя, і художня література неабияк докладається до підтримки цього ідеалу. Проте страждати через хлопця/дівчину, які тебе не люблять, — не красивий романтичний сюжет, а не дуже здорова поведінка. Вірити в ідеальне кохання, що задовольнить всі твої потреби — провальна стратегія. І не обов’язково битись головою об вузькі рамки моногамії, обираючи між кількома привабливими людьми. Зрештою, багато персонажів нашої класики не були моногамами. Особливо це стосується чоловіків, які мали змогу без особливого суспільного осуду ходити до повій і заводити коханок. Чи означає це, що вони не мали почуттів до своєї основної партнерки? Аж ніяк. Поліаморна оптика — цікавий спосіб побачити знайомі літературні сюжети по-новому й переосмислити все те, що ми знаємо про кохання. 

 

Оригінал статті на Suspilne: Чорти, любаски і гареми: хто в українській класиці був поліамором?

Додати коментар

Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.

Ім'я*
Email* (не буде опублікований)
*
* - поля обов'язкові для заповнення

Блог

Челендж цитат

Вітаємо, шановне товариство! Бажаємо долучитись до челенджу цитат від  Мелені Матхевен.  Цитати будуть взяти з твору  ” Історія, яка написана (не) нами” , який ми пишемо разом з Маргаритою Сухиною

Маю до вас важливе питання

Шановні читачі мені як автору любовних романів цікаво, які сюжетні повороти вам неприємлимо читати. Яка подія може відвернути ваше бажання повертатися до книги? І які книги ви готові коментувати? А ще бонус питання: Чи

Єдина знижка в передплаті

Сталося найстрашніше, чого боялася Наталі. Її серце почало відповідати. Та чи те саме відчуває її нахабний бос? Чи вона – лише чергова дівчина, що не встояла перед його поглядом? Ні, Наталі не може загубитися в ньому. Треба

Фільм про Вікторію Рощину переміг у конкурсі журналістських розслідувань

Фільм «Останнє завдання Віки» від «Слідства.Інфо» став переможцем Національного конкурсу журналістських розслідувань 2025, який проводить Media Development Foundation. Про це повідомили

Українська книжка увійшла у фінал премії Angelus-2025

Літературна премія Центральної Європи Angelus оголосила короткий список номінантів на 2025 рік, до переліку зокрема увійшла книжка «Драбина» Євгенії Кузнєцової. Про це повідомили на сай

Перейти до блогу

Нові автори

Софія Заяць

Мій роман піднімає декілька тем: 1 Тема сексуальних домагань , через чоловіків і призму винуватий сам. 2 Ціна людського життя. 3 Тема технологій за якими люди не бачать людей. В мому фентезі є 4 основних легенди які формують його кістяк. 1 Мору (малі деталі є в Арці Істина ангела , один з найулюбленіших персонажів бо […]

Світлана Ткаченко

Народилась та живу в Києві. Спеціалізувалась у галузях монетарної політики, банківської справи, фондового ринку, економічної психології та фінансової поведінки. Зі світлими прагненнями і вкладаючи душу вивчаю світ і пишу тексти на професійну тематику, але справжнє натхнення отримую від створення вигаданих поетичних світів та історій, поділяючи спільні психологічні стани із моїми героями. Тепер працюю переважно над […]

Марія Яновська

Родом із Прикарпаття (селище Ланчин Надвірнянського району), 09.02.1959 р.н. Працювала у сфері транспорту, сільського господарства, та на державній службі. Освіта вища.1977-1982р.р. навчалась в Чернівецькому державному університеті ім. Ю. Федьковича. Вірші пише з дитинства. Автор 6 поетичних збірок: «Квіти любові»,«Не забувай», «Голос голубки», «Стежина до щастя», «Мереживо долі», «Намисто мрій» та збірки віршів для дітей «Подарунок […]

Хелен Соул

Псевдонім Хелен Соул. Мешкає у місті Кропивницький. Пише твори для дорослих та підлітків. Переможниця у конкурсі оповідань соціального спрямування на електронному порталі Букнет від компанії Avitarart з твором “Зірка з неба”. Переможниця конкурсу в номінації романи від видавництва Кондор. Дебютний роман “Викрадач мого повітря” вийде друком у 2021 році. Посилання на сторінку фейсбук: writerHelenSoul

Діана Анджейчик Кількість робіт: 6 Микола Істин

Микола Істин  (1972 р.н.) –  поет, прозаїк, есеїст. Живе і працює в Івано-Франківську. Автор численних поетичних публікацій в інтернет-виданнях, і в друкованій літературній періодиці. Презентував ряд самвидавчих збірок, зокрема: «Літературне відкриття» (книгарня «Є», м. Івано-Франківськ, 2013 р.), «Поезія некстмодернізму» (Форум видавців, Львів, 2014 р.). Електронні версії книг розміщені в бібліотеках «Java», «Libruk», «Чтиво», та інших. Оприлюднював свою […]

Сергій Ущапівський

Посилання на мій авторський сайт: poeziya-dushi.com Посилання на авторську сторінку в Фейсбук: Ushchapivskyi.Serhii Посилання на сторінку в Інстаграм: ushchapivskyi.serhii

Тоня Твіст

м. Київ Письменниця, перекладачка, авторка освітніх програм в «Lucky Academy». Пише для дітей та дорослих. Також пише детективи. Випускниця літературних шкіл, курсів та академії детектива. Публікується під псевдонімом в різних літературних журналах та збірниках. Лавреатка та фіналістка багатьох літературних конкурсів, серед яких: міжнародний літературний конкурсу до Дня Студента, (Канів, 2019); міжнародний літературний конкурс «Коли наблизитися…» […]

Оля Радіонова

Молода авторка з містечка солі і поетів – Дрогобича. Філолог за освітою, ведуча за родом занять, письменниця за покликанням. Зараз, надихаючись новим статусом мами, готує до друку другу книгу – про материнство.

Камелія Кількість робіт: 8 Дороті Клаус Кількість робіт: 8 Владимир Слободян Кількість робіт: 3 Наталія Писаренко

За освітою я економіст- фінансист, за покликанням душі – поет і казкарка. Вірші почала писати зі школи та непереборна потреба висловити свої відчуття через поетичні образи виникла близько останніх сіми років, пишу двома мовами – російською і українською, які обидві є рідними для мене. Поезія для мене це неповторний світ краси, а краса природи і […]

Mary Anna Кількість робіт: 8 Таїсія Цибульська

Таїсія Цибульська м.Кременчук Аккаунт у Фейсбук: Таїсія Цибульська Народилася 1975 р. в смт.Компаніївці Кіровоградської обл. Після навчання в Компаніївській восьмирічній школі вступила до Кіровоградського технікуму механізації с/г за спеціальністю "бухгалтерська справа", закінчила навчання з відзнакою. Із 1999 р. проживає в м.Кременчук. Фіналіст конкурсу «Pro Patria»(За Батьківщину) м.Дрогобич (2014 р.) Лауреат премії ім.Юрія Яновського, смт.Компаніївка, м.Кіровоград […]

Перейти до "Нові автори"