Порахунки з радянським минулим у трилері «Спадок на кістках»

Порахунки з радянським минулим у трилері «Спадок на кістках»

Минуле українського народу встелене жертвами геноциду і великих трагедій. Голодомор, Великий терор, репресії, депортації — ті історичні події радянського часу, про які відомо переважній більшості українських громадян. У літературних творах ці масові злочини теж певною мірою висвітлені. Інша річ — трагедії меншого масштабу. Страта кількох тисяч осіб десь на віддалі від великих міст — це для нас, українців, подія, знана загалом лише локально. Салінська трагедія — одна з таких. До неї привертає увагу Юлія Чернінька у романі «Спадок на кістках» — містичному трилері, в якому теперішнє пов’язане зі скоєним у період Другої світової війни жахливим злочином радянської влади.

Міст понад часом

Центральним образом книжки, завдяки якому події вісімдесятирічної давнини оприсутнюються у наш час, виступає художнє полотно — триптих «Пороги вічности» живописця Роланда Свенціцького. (Прізвище художника, очевидно, вибрано як знак пошани до Іларіона Свенціцького — мистецтвознавця, славіста, довголітнього директора Національного музею у Львові. На цій посаді, опікуючись культурними надбаннями, він пережив дві світові війни. Його постать можна вважати символом живучости української культури. «Музей Свенціцького» — фраза, яка трапляється на сторінках роману, — звучить цілком природно, так ніби йдеться про Національний музей, хоча насправді йдеться про фіктивний музей художника Роланда Свенціцького в Америці.) Авторка роману застосовує мотив містичного зв’язку між видивами на картині художника та клієнтурою психоневрологічного санаторію в містечку Добромиль на Львівщині, територія якого є місцем масових страт: у червні 1941 року совєти тут розстрілювали людей, трупи та ще живі тіла скидали у стометрову соляну шахту. Зв’язок між картиною і цим санаторієм зауважує персонаж, на ім’я Маркіян Вишневецький — тележурналіст й експерт-мистецтвознавець. Він — єдиний чоловічий персонаж, що розкривається на сторінках книжки, втілення раціональности серед романної жіночої галереї. Те, що ключове у романі спостереження про цей загадковий зв’язок походить від нього, агностика (так він сам себе називає), має дещо врівноважувати містичну стихію сюжету.

Чернінька Ю. Спадок на кістках: Роман. — Львів: ВСЛ, 2024. — 232 с.

 

У сприйнятті Маркіяна та низки інших дійових осіб роману образи персонажів триптиха трансформуються у їхніх знайомих, між якими є одна спільність, що стосується походження: усі вони нащадки «асвабадітєлєй» — червоноармійців і працівників радянських спецслужб, залучених до окупації Галичини 1939 року.

Виявляється, що довкола Маркіяна — самі потомки асвабадітєлєй. Маркіян же навпаки походить з репресованої родини, його дідусь чудом врятувався, а дідусеві батьки та сестра стали жертвами Салінської трагедії.

Та сестра, убита ще дитиною, згадується у книжці, здається, лише один раз, проте акустичне відлуння її образу проходить упродовж всього роману. То з нею і тільки з нею спілкується Юля — наймолодша представниця нащадків радянських окупантів, яка живе у світі своєї уяви. У розв’язці сюжету авторка знаходить спосіб, як позбутися цього привида і дати йому нове життя, вже не примарне, а цілковито реальне. Перфектна розв’язка, з нею історична і любовна сюжетні лінії сягають свого логічного завершення. 

 

Чистилище

Назва книжки «Спадок на кістках» влучно відображає центральну ідею твору, що її можна сформулювати як неприйняття нащадками осіб, які скоїли політичні злочини, батьківського спадку і примирення нащадків антагоністичних таборів (жертв і катів). Злочини минулого повинні бути розкритими та морально засудженими, діти-онуки злочинців проходять певну еволюцію, внутрішнє очищення, в процесі якого звільняються від відповідальности за поведінку своїх предків. Інший шлях — використання ними ж місць пам’яти як зони комфорту — прирівнюється до зневажання пам’яти про злочин і викликає спалах покарання, як це і сталося в одному з передостанніх розділів роману. Видива на триптиху, вважаймо, були передбаченням такого очисного вогню.

Моделі

Належно продуманими, на мій погляд, є і моделі поведінки жінок чотирьох поколінь, предок яких брав участь у масовій страті невинних людей. Найбільш політично підкована серед персонажок — Софія Семенівна, найстарша з них, донька того самого енкаведиста. Це той випадок, коли діти, немов спокутуючи гріхи батьків-окупантів, стають найбільшими патріотами і приходять до ідеології націоналізму. У випадку Софії Семенівни поштовхом до цього стали не лише її політичні погляди, а й сімейна ситуація. Образ пані Софії сприймається без жодної ідеалізації, її патріотизм видається демонстративним, виходить із бажання заперечення. Думаю, що саме з останнім пов’язаний той факт, що при заміжжі жінка чомусь не перейшла на чоловікове прізвище, а зберегла батькове, але при цьому його дерусифікувала. В її мовленні можна зауважити певний потяг до деконструювання радянської спадщини: з метою схвалення процесу дерадянізації вона вживає радянське кліше «правильним шляхом крокуєш». На відомому плакаті часів СРСР ця фраза, написана російською мовою, приписувалася вождеві пролетаріату. 

 

Донька пані Софії Вероніка — аполітична, не намагається зрозуміти свою матір. З якогось часу вона опікується нею, при цьому вважаючи себе найважливішою фігурою у домі, яка за все відповідальна і якій усі мають бути вдячними. Цікаво, що її матеріальним фундаментом є спадок. Вдова рекетира, вона десятиліттями живе з його прибутків, а згодом розраховує і на спадок предків. Її меркантильні інтереси заважають мені уявляти її в ролі інструкторки з йоги, бодай онлайнової (просто досі не мав справи з такими). Та все ж — саме вона, Вероніка, формулює заголовну тезу трилера — «Спадок на кістках», — а це значить, що вона приходить до усвідомлення того, що багатство, яке їй дісталося, отримане злочинним шляхом. Насамкінець вона вдається до відчайдушного протестного вчинку. Неоднозначного, як і образ Вероніки загалом, та в будь-якому разі це вияв того, що й у її ієрархії цінностей доля матері важливіша за цінності матеріальні. Складність образу Вероніки проявляється й у її стосунках з донькою Яною та Маркіяном.

Опора й опір

Пропустимо характеристику Яни — вона хоч і в центрі всього сюжету, без неї нічого б не відбулося, та як персонажка не дуже колоритна, — і спробуймо підсумувати. На прикладі образів Вероніки, її матері Софії та її онучки Юлі Юля Чернінька показує вплив історичного минулого на ментальність особистости, хапання за нього і його відштовхування, пошук опори в минулому та опір перед його диктатом. І в цьому, безумовно, актуальність роману «Спадок на кістках» у наш час, коли триває війна за визволення українського народу від минулого, нав’язаного злочинною системою північно-східного сусіда, проти якого борються нащадки не лише бандерівців, а й колишніх радянських кадрових офіцерів. Роман Юлі Чернінької має великі шанси зацікавити тих читачів, які шукають в художніх творах історичних подій, сюжету, що інтригує та містики.

Купити книжку

Оригінал статті на Suspilne: Порахунки з радянським минулим у трилері «Спадок на кістках»

Додати коментар

Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.

Ім'я*
Email* (не буде опублікований)
*
* - поля обов'язкові для заповнення

Блог

Поділіться своїми враженнями

Поділіться враженнями від книги «Карпатська одіссея». Чи було б вам цікаво прочитати другу частину, де дівчата поїхали б досліджувати Закарпаття?

Адже Закарпаття має зовсім інший колорит порівняно з Гуцульщиною:

Сьогодні останні розділи Зоряни

Друзі!

Історія Зоряни та Вогнеяра підійшла до кінця, і сьогодні вночі вийдуть останні розділи. Дякую, що були з цими героями❤️

Ще кілька днів після завершення її можна буде прочитати безкоштовно ❤️

Також, хочу поділитися

Літературна премія Книга року BBC-2025 оголосила переможців

Літературна премія «Книга року BBC-2025» оприлюднила переможців. Про це повідомили на фейсбук-сторінці українського відділу BBC.
Переможців обирали серед 15 книжок у трьох номінаціях: К

У 2026 книжка «Не народжені для війни» Артема Чапая вийде нідерландською

У лютому 2026 року книжка «Не народжені для війни» з’явиться в перекладі нідерландською мовою. Про це письменник Артем Чапай написав на своїй фейсбук-сторінці.
Видання вийде у нідерланд

Ласло Краснагоркаї: Людина — дивовижна істото — хто ти?

Дев’ятого жовтня рівно о другій годині дня за київським часом секретар Нобелівського комітету оголосив нового лауреата: ним став угорець Ласло Краснагоркаї. Нещодавно на сайті Нобелівсь

Перейти до блогу

Нові автори

Ірина Вальянос

Доброго дня. Мене звати Ірина і я пишу про війну, про повернення з війни мого чоловіка, про його адаптацію, про свою роль в цьому процесі і про свої емоції.

Олександр Забродський

Мої ресурси: Instagram Telegram Patreon Twitter Youtube Facebook

Лариса Вагилевич

Лариса Вагилевич, 35 років. Поетка, журналістка, організатор літературно-мистецьких заходів, керівник гуртка літературної майстерності та журналістики Надвірнянського РЦДТНПВМ, раніше – учасниця літературного об’єднання “Натхнення” (м. Івано-Франківськ). За фахом менеджер зі стратегічного розвитку регіону у сфері культури, автор книги відчуттів “Лакмус” (2009р.)

Світлана Ткаченко

Народилась та живу в Києві. Спеціалізувалась у галузях монетарної політики, банківської справи, фондового ринку, економічної психології та фінансової поведінки. Зі світлими прагненнями і вкладаючи душу вивчаю світ і пишу тексти на професійну тематику, але справжнє натхнення отримую від створення вигаданих поетичних світів та історій, поділяючи спільні психологічні стани із моїми героями. Тепер працюю переважно над […]

Володимир Віхляєв

Віхляєв Володимир Вікторович народився 23 червня 1986 року в смт. Приазовське Приазовського району Запорізької області. Проживає в місті Запоріжжя. Член Національної спілки письменників України, Національної спілки журналістів України, Всеукраїнського товариства «Просвіта» імені Тараса Шевченка, Національної асоціації адвокатів України, Спілки адвокатів України, Науково-експертної ради Асоціації адвокатів України. Академік Міжнародної літературно-мистецької академії України Магістр права та менеджменту […]

Ірина Каспрук

Я – Ірина Каспрук. Поетеса, авторка поетичної збірки “Вплітаючи квіти у своє волосся”. Друзі часто називають мене Сонячна, тому більше моєї поезії ви знайдете у соцмережах за #sonyachna. Детальніше ознайомитись з моєю творчістю можна ось тут : https://www.facebook.com/irkaspruk/

Даніела Тороній

…дихаю творчістю і відчуваю смак книг

Денис Нарбут

Народився 13 березня 1985 року в м.Армянськ (АР Крим, Україна). Після смерті батька, переїхав з матір’ю та братом в м.Вознесенськ, Миколаївська обл. Публікуватися почав з 16 років у друкованих газетах, книгахзбірниках, альманахах у м.Вознесенськ та м.Миколаїв та інтернетпорталах України. Протягом тривалого часу писав мало. З середини 2020 року повернувся до активного написання віршів та публікацій. […]

Ірина Марцинюк Кількість робіт: 3 Марґо Ґейко

Любов Володимирівна Лисенко – PhD, кандидат культурології, доцент кафедри мов Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, перекладач і викладач німецької та англійської мов, лінгвокультуролог. Член Національної спілки письменників України, Всеукраїнської творчої спілки «Конгрес літераторів України» та Міжнародного благодійного культурно-наукового родинного фонду ім. Миколи Лисенка. Автор численних наукових праць і навчальних програм. Переможець і член журі багатьох […]

Ірина Маркова Кількість робіт: 3 Владимир Слободян Кількість робіт: 3 Олег Іващишин

Авторський стиль Письменник, який створює фентезійні світи, сповнені живої історії, культури та емоційної правди. У його прозі поєднуються поетичність і точність, світло й тінь, сила і вразливість. Автор будує міф не з батальних сцен, а з поглядів, тиші й напруги між словами. Його персонажі — глибокі, неоднозначні, з власною етикою й болем. Особливе місце займають […]

Іванна Стеф’юк

Іванна Стеф`юк (Олещук) (нар. 3 серпня 1989, с. Кобаки, Косівського району Івано-Франківської області) – українська письменниця, літературознавиця, етнографиня, методистка. Членкиня НСПУ. Лауреатка літературно-мистецької премії ім. Марка Черемшини та літературної премії імені Пауля Целана. Кандидатка філологічних наук (PhD), докторка філософії у галузі філології. Художні твори Іванна видає під іменем Іванна Стеф'юк, наукові та інші фахові публікації […]

Тетяна Гудима Кількість робіт: 1 Перейти до "Нові автори"