Відчувати, пізнавати, комунікувати: чого навчають «Уроки під старим деревом»

Відчувати, пізнавати, комунікувати: чого навчають «Уроки під старим деревом»

Брижіт Лучані та Ев Тарле. Історії старого дерева – 2023, Ірбіс-Комікс – 96 с.

Проговорення із дітьми важливих тем лежить в основі серії коміксів французьких авторок Брижіт Лучані та Ев Тарле «Історії старого дерева», у яких ідеться про незвичайну родину лисичок та борсуків. У попередніх томах серії вони «притиралися», вчилися знаходити спільну мову і компроміси, а ще шукали своє місце у світі та пізнавали власне «Я». Новий випуск — продовження серії під назвою «Уроки під старим деревом», яке розвиває цю просвітницьку і пізнавальну лінію, але у дещо іншому форматі. Він складається із трьох частин, присвячених окремим темам – «Емоції», «Дерева» і «Життя в злагоді», а читачі разом з героями потрапляють у щось на кшталт лісової школи, де вчаться розпізнавати емоції, вивчають ліс та опановують мистецтво комунікації. Тобто отримують основи знань для того, аби побудувати гарні стосунки із собою, із довкіллям та соціумом.

5 базових емоцій

Прикметно, що поговорити про емоції пропонує мама-лисичка, і борсуки-хлопці цю тему одразу ж зневажливо називають «дівчачими витрибеньками». Вони вважають, що дівчата «постійно щось вдають», а от хлопці, мовляв, долають свої емоції. Чи справді це так, експериментальним шляхом перевіряє їхня сестричка Рудя, давши одному з братів ляпаса. Той негайно сердиться – і саме про злість як частеньку супутницю дитячих ігор розпочинає розмову лисиця.

 

«У всіх людей є емоції. Вони допомагають нам правильно реагувати на події»,  – зауважує мама-лисичка. Вона знайомить дітей із п’ятьма базовими емоціями — страхом, огидою, радістю, сумом та здивуванням. Розповідає, якими є «симптоми», тобто зовнішні ознаки емоцій (коли злишся — кулаки стискаються, коли дивуєшся — розширюються зіниці тощо). 

 

А головне — у кожної емоції, навіть тієї, яку заведено вважати негативною,  є важлива і корисна функція. Так злість додає сили й енергії, а у небезпечній ситуації допомагає протистояти супернику. Страх може убезпечити від поганих речей і навіть врятувати життя. Він допомагає обрати один із трьох способів взаємодії: завмерти, битися чи втікати. «Виявляючи страх, ти показуєш іншим, що потребуєш захисту. І його не треба соромитися», — підкреслює лисиця. Так само врятувати життя і триматися далі від потенційно небезпечних речей допомагає огида. «Це сигнал, що не можна щось їсти чи торкатися, бо захворієш. А відраза до чиєїсь поведінки свідчить про те, що ви керуєтеся різними цінностями», — розповідають у коміксі, нагадуючи як героям, так і читачам, що дотримуватися моральної гігієни не менш важливо, ніж фізичної.

Говорячи про радість, увагу акцентують на лише на позитивних сторонах цієї емоції (викликає усмішку, допомагає легше увійти у контакт з іншими), але й нагадують про певну її «підступність»: іноді під впливом позитивних емоцій ми швидше погоджуємося на те, на що не мали би.

 

Натомість сум — це сигнал до перепочинку, паузи, до розбору своїх думок. Важливо, наголошує лисиця-мама, щоб він не затягувався надто довго. Якщо сум не зникає, то є сенс з кимось поговорити, а не перебувати на самоті.

 

Здивування ж — емоція амбівалентна, позаяк воно може бути як приємною, так і не дуже. Ще одна її особливість у тому, що ця емоція виникає миттєво і триває лише кілька секунд, переходячи у сум, злість чи радість. 

 

Ці емоції можна відчувати як у чистій формі, так і в змішаній — і як фарби, переміщуючись, утворюють нові кольори, так і емоції утворюють нові почуття. Знайомлячи персонажів і читачів із ними, автори коміксу також вчать, як з ними впоратися, даючи конкретні поради та розповідаючи життєві історії вустами персонажів.

 

Бонусом іде перелік з 5-ти речей, які допоможуть повернути відчуття щастя, коли його бракує:

 

  • сон;
  • їжа;
  • фізична активність;
  • друзі;
  • нові враження.

 

Приховане життя дерев

Герої коміксу — мешканці лісу, але чи знають вони про свій великий зелений дім достатньо? Якось, шукаючи гриби, Рудя, Гризь і Кусь (лисичка і її названі брати-борсуки) помічають пеньок, який пустив молоді пагони. Що це — сила волі зрізаного дерева чи використання його «прихованих резервів»? З цієї суперечки починається важлива розмова про природу, яку з дітлахами проводить тато-борсук.

Для чого потрібне коріння? Як із допомогою коренів та грибниць дерева спілкуються і підтримують одне одного? Навіщо деревам листя і як воно міняє колір? Чи справді вони скидають на зиму листя, щоб вберегти гілки?  Дідусь розповідає про те, як дерева рухаються і шукають своє місце (подорож насіння), як кора захищає від хвороб та комах і чому дерева позбуваються нижніх гілок. А кожен за слухачів цієї лісової школи розповідає про своє улюблене дерево — каштан, білу вербу, вільху тощо — і знайомить із його особливостями. 

 

Поряд із загальновідомою інформацією, тут подаються різноманітні цікавинки про дерева, які для дітей звучать захопливо і заохочують більше дізнаватися про природу свого краю.

Мистецтво комунікації 

Залишившись без нагляду дорослих, діти ніяк не можуть обрати собі заняття для дозвілля, щоб і компанію мати, і нікому не надокучати. Невелика суперечка зрештою спонукає до розмови з дорослими про вміння екологічно комунікувати у товаристві та жити у злагоді.

Що таке свобода і чим вона може бути обмежена (спойлер: не лише правами та свободами інших, а й, наприклад, законами фізики)? Як приймати у своє товариство нових друзів і взаємодіяти з ними, враховуючи й свої, і їхні інтереси? Як обстоювати свою думку, коли на неї зазіхають? Про все це і не тільки розповідають маленьким героям і читачам, спираючись на три основні принципи — свободу, рівність і братерство.

 

Це, либонь, найважливіша частина книги, яка водночас акумулює чимало інформації, проговорюваної також в «Історіях старого дерева». Але тут вона подана більш чітко і структуровано. Тож «Уроки під старим деревом» чудово підходять і для читання у якості художнього тексту, і для занять із дітьми у ролі нестандартного дидактичного матеріалу. 

Купити книжку.

 

Матеріал створений у партнерстві.

 

Оригінал статті на Suspilne: Відчувати, пізнавати, комунікувати: чого навчають «Уроки під старим деревом»

Додати коментар

Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.

Ім'я*
Email* (не буде опублікований)
*
* - поля обов'язкові для заповнення

Блог

У Вільнюсі вперше відбувся міжнародний літературний конгрес

У Вільнюсі вперше відбувся міжнародний літературний конгрес для професіоналів літератури. Про це повідомили на сайті Вільнюса-міста літератури ЮНЕСКО.
Мета конгресу — представити літера

Побачив світ роман Ольги Полевіної «Тополя за вікном»

Днями у видавництві «ІМЕКС-ЛТД» (Кропивницький)  вийшов роман Ольги Полевіної «Тополя за вікном», який чекав видання 11 років. Майже стільки ж чекав і перший відгук на нього – коректора обласного літера

Що потрібно знати про програму візитів іноземних видавців на Книжковий Арсенал

«Book Arsenal Fellowship Program 2024» — новий проєкт міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал», в межах якого фестиваль відвідають іноземні видавці та літературні агенти, зацікавлені

Митниця конфіскувала комікс «Маус» через свастику на обкладинці. НП компенсує вартість утилізованого

Державна митна служба України планувала утилізувати замовлення книжок на $100 через оригінальне видання графічного роману Арта Шпіґельмана «Маус. Сповідь уцілілого». Про це на своїй фей

Січеславські письменники пропагують здоровий спосіб життя

Бернард Шоу був непоганим тенісистом і захоплювався водними видами спорту, Ернест Геменгвей та Артур Конан Дойл полюбляли бокс, а  Дніпропетровська обласна організація НСПУ як соціально відповідальна гр

Перейти до блогу

Нові автори

Микита Рижих

Переможець міжнародного конкурсу “Мистецтво проти наркотиків”, конкурсів “Витоки”, “Шодуарівська Альтанка”, бронзовий призер фестивалю “Каштановий будинок”, лауреат літературного конкурсу ім. Тютюнника, VIII конкурсу VivArt, друге місце VІІІ конкурсу української поезії та пісні ім. Марини Брацило. Номінант на Pushcart Prize, фіналіст конкурсу “Кримський інжир”.

Роксолана Жаркова

Роксолана Жаркова – українська письменниця, есеїстка, літературознавиця, кандидатка філологічних наук. Феміністка, дослідниця жіночого письма. Випускниця філологічного факультету Львівського національного університету ім. Івана Франка. Учасниця, фіналістка і переможниця багатьох всеукраїнських та міжнародних літературно-мистецьких конкурсів. Лауреатка кількох літературних премій. Авторка поетичних збірок «СлухаТИ – море: просто собі вір[ші]» (2015), «Руками-словами» (2017), «Всі мої птахи» (2019), книги новел і […]

Ольга Калуга Кількість робіт: 4 Андріана Муха Кількість робіт: 1 Олександр Забродський

Мої ресурси: Instagram Telegram Patreon Twitter Youtube Facebook

Перейти до "Нові автори"