Алегорії та філософські істини Ольги Камінської
Театр тіней / Ольга Камінська. ‒ Київ: Журнал «Райдуга», 2021 ‒ 186 с.
Нещодавно придбала дебютну прозову книжку юної авторки Ольги Камінської «Театр тіней». Зізнаюся, мене насамперед заінтригував той факт, що на той час, коли Ольга писала свою психолого-філософську повість та оповідання, їй було тільки 16 років. Знаю, як це – випустити свою першу книжку-ластівку в юнацькому віці – і з острахом очікувати її оцінки знавцями, а також реакції своїх найперших читачів… Адже я теж видала свою дебютну книжку «Золоті дні» в 16 років. Правда, це була поезія… До речі, деякі вірші в ній мені й досі подобаються. Але тільки деякі.
Коли з роками переростаєш свій рівень, то, озирнувшись, дивишся на свої давні здобутки скептично, не надаєш їм колишнього значення або навіть просто соромишся написаного. Але з упевненістю можу сказати, що Ользі Камінській це точно не загрожує. Їй не буде соромно за свою першу книгу. Адже дебютувала молода авторка, без перебільшення, впевнено і яскраво. Навіть якби їй було 26+, така книга не втратила б своєї самобутності й актуальності. А не зацікавитися філософськими життєвими кредо молодої письменниці просто неможливо… Вражає афористичність висловлювань і глибина думки дівчини. Вона доволі вправно володіє словом, яке в поєднанні зі спостережливістю, ерудицією та обізнаністю одразу в декількох сферах мистецтва дозволяє тримати увагу читачів із легкістю майстра.
Повість «Театр тіней» ‒ це доволі яскрава алегорія на життя людини в соціумі, де за особистісне становлення або ж просту душевну гармонію доводиться чимось-таки платити. Духовно здичавіле суспільство звикло витісняти «інакших». І розбити цей панцир байдужості може тільки серце, просякнуте любовʼю до світу. Адже саме любов – рушій будь-якого існування. Але ці сили і здатності в собі ще належить розкрити, зрозумівши себе і своє призначення.
Книга потребує уважного, вдумливого читання. Її просто неможливо прочитати «по діагоналі»… Адже кожна репліка невипадкова, а зміст пронизаний різноманітними символами. Приємно вражає вишуканість та афористичність метафор. Цілком можливо, що це сформовано під впливом мами – Юлії Бережко-Камінської, філософській, любовній і пейзажній ліриці якої характерна образність і сконцентрованість слова.
Цікаво, що в прозі Ольги час від часу зустрічаються виділені курсивом окремі слова. Саме завдяки цьому прийому вони набувають нових відтінків, акцентів і значень. Утім, не можу стриматися від цитацій окремих моментів, що хоч курсивом і не виділені, але є не менш влучними і глибокими. Скажімо, бачення авторкою такого поняття, як ЧАС:
«А може, час, яким ми його відчуваємо, і є єдино правильним? А годинник… чи не підлаштовує він усе наше внутрішнє сприйняття часу під один стандарт?» (с. 66).
Авторські спостереження над реаліями суєтного буденного життя дорослої людини – на диво влучні й переконливі, подекуди вражають власними зрілими умовиводами. Наприклад:
«Він бігав від справи до справи, як заєць, і ніяк не міг зрозуміти, чому ніде не затримується. Замало таланту? Замало старань? Та замало було лише бажання й потреби». (с. 119).
Імпонує бачення Ольгою Камінською призначення людей-творців:
«Тобі не здається, що весь світ належить саме їм? Вони штовхають еволюцію силою думки, надихаючи людей, що втілюють усе це в життя! Яким був би світ без прекрасного? Заради чого ми жили б, якби не мистецтво?» (с. 98).
Власне, повість «Театр тіней» – про земних «чарівників». А ще – про пошук себе, творчої особистості (та й не тільки творчої), у цьому світі. Я навмисне не розкриваю змісту твору. Я просто намагаюся звернути увагу потенційних читачів на те, що може спонукати взяти до рук цю книгу…
Звісно, кожен твір можна вдосконалювати і відточувати безкінечно. Особисто в мене залишилося легке відчуття незавершеності оповіді. Від першого речення і аж до завершення повісті Ольга настільки вміло тримала інтригу, що… наприкінці мені таки не вистачило її авторських спецефектів та якоїсь несподіваної яскравості. Проте, можливо, мені просто було жаль розлучатися з текстом.
Окрім психолого-філософської повісті «Театр тіней», до книжки ввійшло сім творів малих жанрів – це оповідання, есе і навіть пʼєса-мініатюра. І відразу хочеться зазначити про вміння тримати інтригу, майстерне володіння мовно-виражальними засобами, мислення філософськими категоріями, тонко продумані імена головних героїв, вдале використання натяків і підтекстів… Усі ці твори – це, по суті, поради читачам у художньо-літературній інтерпретації того, як же варто жити.
У книзі Ольги Камінської знайшли своє відображення вічна філософська боротьба Істини та Омани, тобто гіркої правди і солодкої брехні (оповідання «Момент Істини»), непростий пошук молодою людиною себе і свого призначення (оповідання «Покликання»), роздуми про сенс людського існування (есе «Фотографії»), захоплива молодіжна історія-страшилка, де письменниця намагається пояснити природу людського страху (оповідання «Після сотої історії»), цікава інтерпретація теми війни крізь призму життя малих форм живої природи (оповідання «Квітка»), алегорія існування двох індивідів і їхніх взаємин у людському соціумі (коротеньке, але глибоко філософське оповідання «Точки»), своєрідне мінідослідження природи людського інтелекту (психологічна пʼєса-мініатюра «ДУМготель»).
Лейтмотивом усієї книги юної письменниці, на мою думку, є такі слова (цитую репліку Портьє із пʼєси Ольги Камінської): «Я просто змушую людей думати. Я змушую ввімкнути нарешті їхній обмежений мозок, у якого насправді стільки можливостей!.. Людський мозок – геніальний! Але люди ніяк цього не зрозуміють…». Так, авторка змушує читача думати. А що може бути кращим від процесу нових власних умовиводів під час прочитання будь-якої книжки? Тому не побоюся зазначити: творчість Ольги Камінської насамперед – інтелектуальна.
«Як чудово, що хоча б десь існують по-справжньому щасливі люди…», ‒ гірко зауважує авторка про деяких своїх персонажів і… віднаходить власне щастя – у мистецтві Слова! Інтуїтивно відчуваю (не знаю авторку як людину, а суджу тільки за її текстами), що Ольга належить до тих творчих молодих людей, яких життєві обставини і доленосні хвилі випробувань не зіб’ють із наміченого шляху. Бо у свої 16 вона вже має власну спрямованість та володіє неабиякою наполегливістю і працьовитістю. Відчуваю необхідність «позичити» у письменниці та журналістки Валентини Семеняк слова з її передмови до книги «Театр тіней»: «…запамʼятайте це імʼя – Ольга Камінська». А від себе з упевненістю додам: ви обовʼязково і неодноразово ще зустрінете його на теренах нової української літератури.
Юлія Сільчук, письменниця, філологиня, критик
Оригінал статті на НСПУ: Алегорії та філософські істини Ольги Камінської
Блог
Тараса Шевченка звільнили з посади заступника міністра культури та інформполітикиКабінет Міністрів України звільнив Тараса Шевченка з посади заступника міністра культури та інформаційної політики з питань європейської інтеграції. Це сталося під час засідання 8 жовтн
У Києві запрацювала головна книгарня «КнигоЛенду»У Києві відбулося передвідкриття для професійної спільноти головної книгарні «КнигоЛенду» в столиці за адресою вулиця Жилянська 5/60, біля метро Олімпійська. Про це повідомила кореспонд
Роман Ребекки Кван «Жовтолика» екранізуютьКомпанія Lionsgate Television придбала права на екранізацію роману Ребекки Кван «Жовтолика» у форматі серіалу. Про це повідомляє американський розважальний тижневик Variety.
Режисеркою
Національний інститут імені Оссолінських у Вроцлаві «Оссолінеум» виклав у відкритий доступ скани кількох річників перших львівських газет 1776–1805 років. Про це йдеться на сайті Нижньо
Global Teacher Prize отримала вчителька укрмови й літератури, що руйнує стереотипи про сільську школуУ Міжнародний день учителя оголосили переможців щорічної премії для педагогів Global Teacher Prize Ukraine 2024. Про це повідомила ГС «Освіторія», організаторка премії.
Головною перемож
Додати коментар
Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.