Марафон! Куди без нього?)))
Рецензія на твір Тетяни Гищак «Тихіше води, нижче трави» у рамках однойменного безстроково марафону авторки
Переді мною твір, який заявлено як сучасна проза. І хоч він про підлітків, однак за своєю атмосферою більше нагадує трилер з елементами детективу.
Головними героями виступають школярі, але їхнє мислення та вчинки виходять далеко за межі дитячого.
Центральною фігурою стає Андрій — хлопець, який через конфлікт у минулій школі вимушений перевестися до іншої. Його батько, Олександр, боксер – тренер і суворий, але турботливий чоловік, домовляється з директором нового закладу про зарахування сина. Він ставить Андрієві умову: два місяці бути «тихіше води, нижче трави», інакше не лише школа закриє перед ним двері, а й бокс доведеться забути.
Проте нова школа виявляється середовищем із власними «правилами». Тут є свій негласний лідер — Гліб Лавров. Зовні він виглядає як зразковий учень, улюбленець учителів і красунь. Та насправді — це майстер маніпуляцій і прихованого зла. Він уміє залякувати й керувати іншими, залишаючись «чистим» перед дорослими. Згодом стає зрозуміло, що Лавров — не просто «важкий підліток», а справжній антагоніст, у якому криється щось демонічне.
У цій системі координат Андрій знаходить союзників — «сіру мишку» Аню та хитрого товстуна Жору. На перший погляд — це персонажі другого плану, але саме вони згодом відіграють ключову роль. Жора особливо вражає: від непоказного й здавалося б комічного хлопця він трансформується у героя, що рятує однокласників ціною власного життя. Його шлях — це друге, справжнє втілення метафори «тихіше води, нижче трави».
Окремо хочеться наголосити на психологічній глибині образів. Кожен із підлітків несе свою травму: Андрій — дитина розлучення, яка навіть намагалася задушити молодшого брата від відчаю та ревнощів; Аня — «сіра мишка», яку виховує бабуся і яка все життя доводить, що вона не є «помилкою» матері; Жора — хлопчина, який утратив батька на війні, має хвору маму і власні комплекси, заховані за зайвою вагою. На перший погляд це лише шкільні драми, але насправді вони виростають у символ глибших соціальних ран.
Усі вони шукають не просто дружби чи виживання — вони шукають підтвердження, що їх можна любити. І саме любов пробуджує людяність у цих зранених душах. І водночас саме ці діти вчаться долати свої темні спадки — через ту таки любов, людяність і взаємну підтримку. Трагічний фінал лише підкреслює: справжня сила не в кулаках і не у владі, а у здатності любити й залишатися людиною навіть у найтемніші моменти.
Любов тут стає ключем. Вона не лише у першому тремтливому почутті Андрія та Ані, а й у зв’язку між батьком та сином, у підтримці, яку дають одне одному друзі, у материнській мужності, що протистоїть злу. Це та сила, яка зрештою перемагає темряву. І хоч доля Жори трагічна, а майбутнє Андрія й Ані невизначене, залишається відчуття, що саме любов дала їм право на новий початок.
Назва книги «Тихіше води, нижче трави» багатозначна. Вона стосується і батьківського застереження, і Лаврова як «тихої води, що греблю рве», і Жори, який, залишаючись непомітним, виявився справжнім героєм. І навіть Ані, «сірій мишці», що стала обраницею серця. Усі ці пласти переплітаються в єдину метафору: зовнішня тиша приховує або гнилизну, або навпаки — велич.
Роман, хоч і про школярів, має ширші алюзії, які відчуваєш між рядками.
Наприклад:
Жора і його батько. Батько загинув у АТО. Жора продовжує його шлях — жертвою, яка рятує інших. Це виразна паралель між «маленькою» шкільною історією та великою війною, яка точиться навколо.
Гліб Лавров. Саме прізвище — пряма алюзія на Сергія Лаврова, очільника МЗС РФ, символа лицемірної, «тихої» зовнішності, за якою ховається агресія й брехня. Гліб — така сама «тиха вода», яка насправді руйнує життя інших.
Школа як модель суспільства. Клас — це мікрокосм України: більшість пристосовується, кілька людей бунтують і зберігають людяність, а хтось — маніпулятор маскує насильство під порядність.
Ці алюзії додають роману суспільного виміру: це не лише історія підлітків, а й притча про свободу й рабство, про боротьбу світла й темряви.
Окремо варто відзначити структуру твору: кожен розділ починається з діалогу з «Червоним Драконом» (Aborax). Це не лише художній прийом, а й своєрідне попередження. Адже подібні тексти й справді нагадують уривки з реальних чатів псевдосект і деструктивних інтернет-спільнот, які затягують підлітків у небезпечні ігри та практики. Цей елемент робить роман не просто вигаданою історією, а ще й інструментом розпізнавання загроз, які можуть чекати підлітка у цифровому світі.
Не менш сильним є релігійно-філософський підтекст книги. Він проявляється і в молитві Ані у підвалі, і в її щирому визнанні віри, і в дискусії учнів про теорію Дарвіна. Тут чітко вибудовується антагонізм: Лавров, який відкинув Бога й стає рабом «темної сили», та Аня, яка у своїй скромності й простоті виявляється справжнім носієм світла. Андрій поступово теж знаходить у цьому опору. І вся історія звучить як притча про духовну боротьбу — про те, що справжня сила не у вседозволеності, а у вірності добру, любові й вірі.
Це пояснює, чому ті діалоги такі живі й переконливі. Вони не фантазійні, а мають в собі реальну небезпеку, перенесену на сторінки роману. Це одразу піднімає твір на інший рівень — з художнього у соціально-викривальний.
Усе це створює відчуття, що роман Тетяни Гищак — не лише підлітковий трилер, а ще й притча про духовну боротьбу, де між «Червоним Драконом» і маленькою «сірою мишкою» Анею вирішується доля не лише класу, а й усього майбутнього героїв.
Стиль твору легкий, читається швидко, але після прочитання залишає глибокі роздуми. У ньому чомусь відчувається певний «російський дух» (імена, вирази, місцями стилістика), але це не применшує сили задуму. Навпаки, контраст з алюзіями на сучасні події (жертва Жори, загиблого батька на АТО, образ Лаврова як маніпулятора) робить книгу ще більш промовистою.
Особисто для мене цей твір — не просто «шкільна історія». Це дзеркало. У ньому відбивається наше суспільство з усіма його масками, спокусами, темрявою і світлом.
Гліб Лавров — символ зла, лицемірства й маніпуляції. І мені здається, що він у творі навіть більше, ніж персонаж — він алегорія. Він показує, що зло завжди носить маску порядності, але під нею — гниль.
Але найбільше мене вразив Жора. Він починає як персонаж, від якого чекаєш кумедності, може навіть відрази. Але врешті — саме він стає героєм. Це дуже чесний хід авторки: показати, що справжні зміни часто приходять від тих, від кого ми не очікуємо. Його смерть — це удар, але й катарсис. Це нагадування, що справжня сила часто прихована у тих, кого ми недооцінюємо. Його смерть — це не тільки трагедія, а й жертва, яка змінює все.
Та попри трагізм і темряву, роман має ще одну лінію, яка врешті стає ключовою — це любов. Вона пробуджує людяність у тих, хто міг би стати байдужим чи жорстким. Любов між Андрієм та Анею — ще незграбна, підліткова, але щира — стає їхнім щитом і джерелом сили. Любов батька до сина, навіть крізь суворість і кулаки, виявляється фундаментом, на якому тримається Андрій. Любов матері Ані — єдина доросла, хто помічає зло на самому початку. Усі ці прояви складаються у спільний хор, що перегукується з головним мотивом книги: тільки любов здатна перемогти ненависть, підлість і рабство. І хоч покарання Лаврова лишається поза текстом, але любов робить головне — вона виганяє його зі світу героїв, залишаючи місце для відродження й надії. Вона — головна рушійна сила. Авторка показала: без любові ми залишаємося іграшками в руках темряви.
Цей твір вражає тим, що це ніби «підліткова книга», але з дуже дорослими сенсами. Тут немає наївності, яка часто буває в текстах про школу. Навпаки — є відчуття, що підліткове середовище просто стало дзеркалом суспільства. У класі видно ту ж боротьбу за владу, маски, страхи, і водночас — зародки людяності.
Оригінал статті на Букнет: Марафон! Куди без нього?)))
Блог
Що відвідати на фестивалі «Земля поетів»: події, які радить ЧитомоУ Львові 8-9 листопада 2025 року відбудеться другий поетичний фестиваль «Земля поетів». Подія традиційно пройде на території !FESTrepublic.
Цього року «Земля поетів» збере близько 100
Блог у підримку авторів – Коваль Темряви!Адріан Анжелворд — Митець, свідомість якого зазирнула за обрій, проникла під саму тканину буття, бачила божевілля хаосу Всесвіту та повернулася назад… Може, вже не така, як була, але все ж таки повернулася. Він створює
Наступна порція візулів та спойлерів!))8. “Сади Семіраміди” — контент не для публікації
Потім ми пішли на побачення у ресторан. І знаєте, що я помітила? Відчувається різниця у віці. І не тільки в тому, що він пам’ятає ціни на бензин у 80-х.
Він і пальто
Єдина знижка в передплаті!ЄДИНА ЗНИЖЕЧКА В ПЕРЕДПЛАТІ, НА ВЕСЕЛУ, ЕМОЦІЙНУ ІСТОРІЮ!❤️❤️❤️
✅️ВСТИГНИ ПРИДБАТИ ЗА ВИГІДНОЮ ЦІНОЮ!
❌️ДЕШЕВШЕ ВЖЕ НЕ БУДЕ, ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ЦІНА ТЕЖ ЗРОСТЕ
Марк, граючись, повільно почав наближатися.
—
Що ви вважаєте успіхом в письменницстві?
Наявність читачів? Зароблені гроші? Видана друкована книга великим видавництвом? Фан-база? Впізнаваність вас як письменника? Велика кількість підписників тут? Чи кількість
Перейти до блогу
Додати коментар
Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.