Костянтин Сушко «Розтерзаний двір»

Із повісті «Зелений Мій Дім»
З боку хутірця легенький вітерець доносить якісь вимучені, вимушені, натужні звуки. Стук, скреготіння, тріск, інколи – абсолютно недруковане слово. Звуки такі наявні, неприкриті, що перед моїми очима чітко постає довгий і важкий, роздвоєний на кінці лом, затиснутий товстими, порепаними пальцями з чорно-синіми розводами під нігтями. Тягнеться із потемнілої старої балки цвях, захоплений ломом під головку, і вищить, і не хоче.
Ламають старі хати. Як було наказано: шифер і черепицю – в один бік, цілі балки – в другий, решта – під бульдозер: заорати, зарівняти, запрасувати, щоб ані слідів, ані наслідків.
Як тільки все стихне, я піду на хутірець. Я ще не знаю, що хочу там побачити, але мене туди тягне. Покинуте людиною помешкання завжди зберігає в собі щось таке, доторкнутися до чого необхідно. Тим паче, що я знаю багатьох із молодих хуторян, з батьками декого з них ще до війни приятелювали мої батьки, і мені цікаво заглянути ув якийсь двір, де, можливо, щось залишилося від тих, уже далеких днів.
Мені не потрібні свідки, а тому піду, коли робітники поїдуть геть. Їхня присутність заважала б мені, до того ж я не хочу, аби хтось побачив мене на руйновищі. Я можу там просто ходити, а подумають, буцімто я щось вишукую. По-своєму подумають…
Десятки разів проходив вуличкою хутірця, зараз же прошкую, немовби уперше. Добре, що хвіртки вже немає і ворота звалені, а то не зовсім делікатно було б заходити у двір за відсутності хазяїв. Нехай вони сюди ніколи не повернуться, все одно негречно. Тож іду, мов злодій, і відчуття таке, начебто за мною невідривно стежать чиїсь пильні очі, наростає в мені.
За життя цієї хати я ніколи тут не бував, і тепер дивно поглядати на все, що відкривається звідки. Якесь незнайоме, нове, озеро, незнайома лісосмуга, зовсім інші плавні, і весна вже така доросла, така самостійна… Цікаво, як я подивлюся на неї, як сприйматиму її, коли повернуся до Зеленого Дому?
А потім мені уривається дихання й мимоволі уповільнюється крок. Зупиняюся. Те, що відкривається очам у межах подвір’я й городу, ніяк не можна назвати знесенням старого помешкання. Це – розор. Злісний, нестямний і жахливий. Дах не розібраний, а зсунутий, звалений набакир. Крокви і фронтони, порушені чимось неприборкано могутнім і жорстоким, сповзли по стіні, розчавивши обидва вікна і розтрощивши молодий горіх. Придавлена дитяча коляска. Зім’ятий балкою кущ агрусу. Шмаття шиферу стирчать, як леза кинджалів, вперемішку з продірявленими, колись обмазаними білою глиною листами фанери. Зяє обідраний бік старої акації посеред двору.
Враження таке, буцімто люди, озброєні сокирами, ломами й кувалдами, не працювали тут, а ставши одне до одного спинами, мовчки, насуплено, кожен по-своєму затято намагалися додовбатися, доколупатися, дістатися до живого, до вразливого, вдарити його з усієї сили іржавою залізякою і солодко відчути німий, злісний захват, тупу радість через те, що живе, вразливе, а тому беззахисне видало стогін.
Стіни хати поки що цілі. На порозі валяється ножівка. Старенька, точена-переточена з дерев’яним руків’ям, обмотаним сирицею. Трохи далі – долото з мідним набалдашником, виделки, ложки з важкими, литими, орнаментованими руків’ями (такі давно не випускають). Чорнильниця стоїть на підвіконні – біла, з синенькою поперечною смужечкою невиливайка, я її вже сто років не бачив. У кутку – широке дерев,яне ліжко з самотньою подушкою. Під ліжком валяється жіноча вовняна кофта, котру я одразу впізнав. Цю кофту носила знайома бабуся, довоєнна подруга моєї матері, яка померла кілька років тому. Протягом останніх літ хатою розпоряджалися бабусині сини – п’ятеро мужчин – інколи навідувалася донька. Одне за одним усі вони були зачаті ось на цьому ліжку… А можливо, й подушка ще та…
Мої ноги, мовби по живому ступають, і погляд, невидимий і невідомо чий, але невідступний і пронизливий, не відпускає мене.
Шумують за стіною синички, на озері лиски перегукуються з пірникозами. Ті, хто любив, народився тут, виріс у цій хаті і вийшов із неї у «великий світ», навесні, либонь, бачили й чули те, що бачу і чую зараз я. Де ці люди тепер? Чому, «переїхавши на нове місце мешкання», покинули у рідній хаті стільки всього? Непотрібного? За яким принципом, хотілося б знати, здійснювався відбір потрібних і непотрібних речей? Як потрапили до розряду непотрібних, скажімо, фотокартки-світлини?
Піднімаю з підлоги коричнюватого відтунку знімок, міцно приклеєний до цупкого, твердого, мов фанера, картону. Зі знімка дивляться на мене однаково великими та ясними очима молода жінка у довгому темному платті з гофрованими рукавами і бравий унтер-офіцер з ледь помітними вусиками, проте з «георгієм» на грудях. Жінка сидить на стільці, а унтер стоїть. Напис унизу : «Александровскъ. 1916 годъ».
Великий знімок, майже портрет бабусі, колишньої хазяйки хати, валяється на засміченій долівці поруч із вовняною кофтою. Ще на одному знімку – бабуся, коли вона була середніх літ жінкою, з чоловіком, в оточенні п’ятьох синів і доньки. Обличчя у всіх серйозні, але щирі, відкриті. А ось мужчина у труні, мабуть, глава сімейства. Біля домовини – нікого, лише тлом біла хатня стіна з коромислом на гачках під самим дахом. Стіна ось цієї хати, її зовнішній бік.
Збираю світлини. Зібравши, намагаюся розікласти на ліжку в хронологічному порядку. Згадую голоси людей на знімках. Чомусь навіть намагаюся згадати-відновити ходу кожного з них, із тих, кого знаю. Дещо мені вдається. Усіх, кого знав і знаю, бачу живими, але нікому з них не належить погляд, котрий я все ще відчуваю на собі.
Не може бути, щоб усі ці хлопці кинули отут фотокартки, як покинули вони покльовані міллю биті валянки, фуфайку з відірваним рукавом, іржавий дуршлаг. Вони, мабуть, просто забули все це поспіхом, а тому забираю знімки з собою.
Боляче дивитися на оголене, нікому й ні для чого не потрібне ліжко, жаль чорнилку, голубе пластмасове лекало, вкладене в картонну коробку з-під цукерок, жаль. Не знаю, що з усього цього особисто я забрав би з собою, перебираючись на нову квартиру, але тут не залишив би. Не можна кидати ось так те, що колись складало не лише частку твого життя, а й шматочок твоєї суті. Перш ніж пустити на поріг, нехай і спорожнілої, приреченої на небуття рідної оселі байдужих червонопиких дядьків із житлово-комунального господарства, я б навідався сюди рано-вранці сам-один, оглянув би всі кутки й закутки, і все те, чому не зайшлося б місця під новим дахом, зібрав би й спалив. Я подякував би старим безсловесним речам за їхнє служіння мені, за все подякував би, попросив би у них вибачення, попрощався б із ними і спалив би, розвіявши попіл за вітром. Я вчинив би все це один, зовсім один, щоб ніхто із сторонніх, чужих, непотрібних, не бачив мене в ті хвилини. Хати й речі, що віджили своє, треба ховати так, як ховають людей.
Після того, як я побував на чужому, понівеченому, розтерзаному й ображеному подвір’ї, в мені нічого не змінилося. Свіжим, постійно сьогоднішнім залишалося відчуття якоїсь особистої втрати і чужої неповаги. Це відчуття лише потьмяніло, коли за пару тижнів я стрів одного з членів колись численного сімейства, світлини якого лежали в Моєму Домі. Я навіть зрадів, подумки забігши наперед і підкравшись упритул до заповітної, святої хвилини, коли повинні повернутися пам’ять і віра. Я запросив колишнього хуторянина в Дім, ні про що його не попереджаючи і ні на що не натякаючи. Я люблю підносити сюрпризи, тим паче ось такі.
Я йшов трохи попереду, широко і впевнено ступаючи по стежці уздовж озера, якого вже майже не видно було за високим валом чагарника. Свіжий травневий ранок ледь-ледь відійшов, і безпечальний голубувато-зелений день ставав на увесь зріст, просторився над світом. Солов’ї бадьоро видзвонювали поруч і попереду, під сутінковими зводами кленів та осокорів, їхні голоси линули з протилежного берега, і, ледь одірвавшись від того, заради чого двоє мужчин, я і мій супутник, рухалися стежкою, я подумав, що ось такий травневий день із минулого й позаминулого року не зник безслідно, головне в ньому лишилось, воно приєдналося до того, що відбувається зараз, і допомагає йому рухатися вперед. І ще я уявив, як ось зараз ми разом почнемо розглядати старі фотокартки, як багато дізнаюся я з того, що з ними пов’язане, як згадає кожен із нас своє, а тоді спробуємо пригадати бодай щось із того, що є нашими спільним, і як тихо й солодко проймемося неважким смутком ми обидва.
Я не надав значення тому, що мій супутник не зняв черевики, заходячи в Дім. Точніше спробував не надати значення, і мені це вдалося. Мій знайомий із далекого дитинства важко опустився на ліжко, абсолютно не залежно й голосно гикнув і начебто мимохідь, знічев’я видав коротеньке, широковживане, а відтак зовсім пересічне, геть засмальцьоване матюкливе слівце, поставивши перед ним, гранично знеособлений на його вустах вигук «м-да…» Ця його невимовно коротка фраза, либонь, мала свідчити про гарний настрій. Потім, після невеличкої паузи, пролунало нетерпляче «ну», позначене запитальною інтонацією. Я відразу дістав знімки і мовчки розіклав їх на столі. Судячи з того, як розгорталася ситуація, наступив момент, коли варто було ловити і відзначати кожне слово, кожен подих, кожен жест і кожен погляд людини, яка зараз із головою пірне в спогади.
– Навіщо вони тобі? – кивнув гість головою у бік світлин. Узяв одну, ту, що опинилася до нього найближче.
Я глянув: випуск механізаторів.
– Що збираєшся з ними робити? В музей? Х-хи-ги…
– Тобі віддати.А
– М-ме-ні-і-і-і-і? Х-го! Ну, ти даєш! А на хрена вони мені?? Мотлох же…
Я раптом забув усі слова. Я раптом зрозумів, чітко так, до болі у скронях збагнув, що ніякими поясненнями ні я, ні хтось інший тут нічого не змінить. Судорожно відправивши згусток слини в пересохле горло, я нарешті сказав:
– А як же… Пам,ять, усе ж таки…
– Пам,ять? Свє-е-етлая па-а-а-ам’ять, – скривившись у напівпосмішці, проспівав гість… Коли це було?
У руках у нього знову опинився знімок випуску механізаторів. Поклав на місце. Схилився над знімком, де чоловік у домовині… Випростався. Зітхнув.
– Давно це було. Було… Тут, – кивнув на знімок механізаторів, – ні мене, та й нікого з хлопців уже й не впізнать… Па-а-ам’ять… На хрена воно все це, га?
– Щоб пам’ятати…
– Що пам’ятати? Злидні, нестатки? Усе хіба згадаєш… Та й навіщо воно? Усе згадувать – голови не вистачить.
Гість почухав потилицю.
– Ти мене сюди через це й погукав? Ну ти даєш… Випити в тебе хоча б знайдеться? Нема? Шкода… Чого ж ти так? Хатинку ось у кущах відгепав, а випивки немає… Для гостей хоча б припас…
Він уперше в Зеленому Домі, але ніщо його в ньому не зацікавило. Я відчував це гостро, до обурення, до образи. І чомусь починав злитися на себе. Я вже знав, що знімки, усі до одного, згорять у моїй пічці, тільки-но гість вийде за поріг. Тридцять років тому ми разом стріляли із саморобних луків по воронах, печерували раків ув озері, а тепер ось сидимо поруч, і нам немає про що говорити.
– Піду я. А ти – дивак…
І пішов.
Я провів його за ріг хатинки й зупинився там, де починається cтежка, що біжить серед кульбаб. Я дивився на осокори і в’язи, на звичний вигин затоки, почув-упізнав пісеньку мого старого знайомого – соловейка – який мешкає у заростях крушини на дні ярка, і раптом відчув, що нічого такого не трапилося. У цьому я переконався ще більше, коли побачив, що біля озера, на тому ж місці, де й минулого року, розкрився ірис болотяний – три величезних ніжно-жовтих квітки. Рогіз тільки-но почав зеленіти, але з усього було видно, що ростиме він швидко, і як тільки виросте, неодмінно викине качалочки.
Передплатіть «Українську літературну газету» в паперовому форматі! Передплатний індекс: 49118.
Передплатіть «Українську літературну газету» в електронному форматі.
“Українську літературну газету” можна придбати в Києві у Будинку письменників за адресою м. Київ, вул. Банкова, 2.
Оригінал статті на НСПУ: Костянтин Сушко «Розтерзаний двір»
Блог
7 промокодів – 2 умови ♥️ “КІлерша”Привіт
У мене назбиралося 7 промокодів для безкоштовного читання книги КІЛЕРША
Це друга книга із циклу “Цукерочка”. Першою стала Тренер і мої 107. Їх можна читати як і разом, так і по окремості, але щоб краще зрозуміти
А давайте обирати промокоди?Вітання. Сьогодні платною стала ще одна моя книжка. Відразу хочу подякувати всім тим хто мене підтримує та купує мої твори. А також незабуває писати шикарні, мотивуючі коментарі від яких я усміхаюсь ще місяць. Мені б хотілося
Президент підписав указ про призначення стипендій молодим письменникамВолодимир зеленський підписав указ про призначення стипендій президента України для молодих письменників і митців у сфері музичного, театрального, образотворчого, хореографічного, естрад
Дозвольте собі солодке звабленняДозвольте собі бути звабленою “Дамським Звабником”.
Дозвольте собі солодке звабленняДозвольте собі бути звабленою “Дамським Звабником”.
Перейти до блогу
Додати коментар
Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.