Білі птахи з білими крилами у книзі Ірини Мостепан

Ласкавий хліб / І. Мостепан. — К : Друкарський двір Олега Федорова, 2021. — 56 с.
Рік тому ініціативна група «Etterna event agency» у співпраці з «Кабінетом молодого автора НСПУ» та видавництвом «Друкарський двір Олега Федорова» запросила молодих поетів до участі у тематичному всеукраїнському фестивалі «Здорові вірші». Переможницею стала поетеса з Ірпеня (Київська область) Ірина Мостепан. За умовами фестивалю у видавництві «Друкарський двір Олега Федорова» опублікована її книга «Ласкавий хліб». Про що це видання, чим воно цікаве та особливе, які символи авторка заклала у твір — в огляді письменниці та журналістки Валентини Семеняк.

Такої книги в руках ще не
тримала. Не тому, що вражає багатством малярських ілюстрацій (це окрема тема).
Унікальність її в тому, що має тільки… один вірш! Передбачаю у декого
непідробний подив, мовляв, як так? А я ще і ще раз переконуюсь: можна написати
безліч творів і не залишитись в інформаційному просторі — розчинитись у його
безпам’ятстві. А можна лише один, але який і як!
«Ласкавий хліб» — книга одного
вірша, який перекладений білоруською (Микола Адам) та англійською (Марта
Госовська) мовами. Іншими словами — книга трилінгва, у якій гармонійно
поєднуються тексти одразу трьома мовами.
Відтак твір нагадує божественне триквіття, бо кожна мова, яку створив Небесний Отець, струменіє особливими вібраціями, прийнятними там, де вона «живе». У цьому випадку одна підсилює іншу і книга лише збагачується від того, наповнюється особливою таємничістю, яку звичайній людині не те що не розгадати, — не осягнути. Неспроста епіграфом до видання авторка обрала біблійний рядок: «Милости хочу, а не жертви» (Мт. 9613). І йдеться тут не про милостиню, як декому може видатись на перший погляд, а про милосердя. Це дивовижне слово, адже ховає у своїх схронах два інших, не менш важливих: божу милість та осердя.
Як важливо прожити так, щоб на оте внутрішнє «осердя» нанизати впродовж життя не гнів і злість, заздрість і хіть, а, власне, добрі помисли, думки, дії, вчинки, доброчесність. Навчитись приносити у жертву власний час, а саме: вислухати самотнього старенького (матір, батька, донечку, сина чи онучатко). Навчитись співчувати ближньому, бо саме так народжуються перші «паростки» тієї всеблагої любові, яка має стати для кожного з нас «насущним хлібом», сповненим особливої духовної ласки, про що читаємо у СвятомуПисьмі: «Любов довго терпить, любов милосердствує, не заздрить, любов не величається, не надимається, не поводиться нечемно, не шукає тільки свого, не рветься до гніву, не думає лихого,не радіє з неправди, але тішиться правдою,усе зносить, вірить у все, сподівається всього, усе терпить! Ніколи любов не перестає!» (до коринтян 13:4-8).
Понад світом, понад Часом
Любов — агапе (грецькою, основа
всього сущого, Божа любов) як метафізична величина, вона — понад світом, понад
Часом. До цієї думки спонукають рядки згаданого вірша: «І коли Він,
всерозуміючий, вповільнює німу ходу — вони, з простягнутими долонями, просять
каміння хоч би, а Він повнить їхні цистерни зерном і леліє їхні хліби».
Вчитель… Його присутністю пронизана кожна сторінка книги, так само, як і серце
авторки, Ірини Мостепан, яка у сповідальній формі ділиться з нами
найсокровеннішим — внутрішніми переживаннями. Це особливий стан, який не має часових
ознак і просторів.
Мене завжди хвилював саме «такий»
Час, але не в значенні годинникового механізму, а як філософська величина, з
усіма його барвами і відтінками. Так, він невловимий і проминальний, але має
одну важливу унікальність — залишати після себе своєрідні позначки скрізь, до
чого торкається: сивину на волоссі людини (та й не тільки), старезну кору на
могутніх деревах, замулені озера, перекошені хати…
До речі. Сучасне людство втратило
здатність «смакувати миті» просто так, спостерігаючи за творінням тих
«зарубок-міток», а саме: як ховається за обрій сонце, як брунькуються навесні
дерева, як цокає годинник, збиваючи з ритму… тишу і багато-багато інших «як». А
«миті» ці мають бути звичними і повсякденними так само, як хліб на столі й вода
у криниці, настояна на досвітніх зорях і багряних світанках.
Тож недарма поетеса нагадує нам
про основу основ — Любов, яка понад Часом, і про Час, який у ній розчинився, бо
все це разом — (хочете вірте, хочете — ні) Божі ліки від повсякденної рутини,
клопотів, неспокою… Це те, що зрештою і дарує нам ті миті.
Любов пронизана Часом і навпаки. Божественна присутність у всьому, у найдрібніших проявах. Але відчути дотик до світу Божественного можна за однієї умови, якщо прийняти себе самого таким, яким ти є, відтак знайти дорогу до себе самого і, зрештою, відкрити у собі ту Любов, ту Всевишню непроминальність, назва якої Вчитель духовний і… з великої літери.
Спочатку авторка вивершує слова в
окремі рядки, далі формує їх окремо від інших рядків і кожний поселяє на
окремих сторінках. Так, мимоволі, вони стають рядками-птахами, вивільненими від
звичаєвих усталених канонічних форм. Себто білими птахами, із білими крилами,
які не перелітають на наступну сторінку, а вільно ширяють в означеному тільки
для них просторі.
«Докупи» рядки-птахи «злітаються» наприкінці книги (50 ст.) і стають отим самим цілісним, єдиним і неповторним «Ласкавим хлібом». Тією інтелектуальною поживою не лише для розуму, а насамперед для осердя духу, для душі й серця. («А Він повнить рибою їхні човни і колиски — Людьми, і колиски — Людьми…»).
Тотальне занурення у Всесвіт Любові
Серця багатьох сучасних людей
наповнені негативними почуттями і надмірними світськими бажаннями, які дуже
часто виходять із-під контролю і стають негідними вчинками, що згодом породжує
гнів, ненависть, жадібність, заздрість, гординю і хвалькуватість. І лише за
допомогою Любові-агапе можна позбутися цих поганих якостей. Бо чим наповнене
серце, те воно й породжуватиме. І лише Любов здатна розчинити будь-який
негатив, адже вона —істинний фундамент усього сущого, вона — в основі самого
Творіння.
«Ласкавий хліб» — вірш-медитація,
внутрішній діалог із вищим «Я», де кожний порив-імпульс духовного аспекту, який
виринає з найпотаємніших глибин підсвідомості, дарує шанс пізнати самого себе,
прийняти думку про те, що кожна людина (незалежно від нації чи раси) таїть у
собі глибинні колодязі знань. Інша річ, що треба зробити для того, аби їх
«видобути»?…
Тому недарма авторка вдається до
давньої символіки, одночасно згадує про серце, рибу, воду і сонце: «Лютий. А
вона стоїть по серце в сизій густій ріці, / тримає сизооку рибу в нутрі,
/тримає сизощоке сонце в руці, / сиза, як хмара, повна води». Серце — це
особливий всесвіт любові. Ріка життя — плинність Часу. Народжуючись — сідаємо в
човен на початку одного її кінця і пливемо до іншого, туди, де стаємо
причетними до Переходу в інше просторове буття. І яке це щастя, коли біля нас
(та й усередині нас) сяє сонце, бо воно — символ світла.
Риба — плодючість, життя, друге
народження. У християнстві — ще й символ віри. Чи ж це не натяк нам із вами —
зупинитися і замислитися: а чи живу я згідно з космічними законами? Чи можу
стати досконалим (досконалою), знаючи, що в основі побудови світу є потужний звук
і сила Слова? Хто я? Куди йду? Питання Вічності, які, безумовно, рано чи пізно
схвилюють (стривожать) кожну душу.
Добре, коли обрана дорога веде в
октави Світла… і не змусить боятися цією «водою» «… причинити Йому біль,
боїться, що спис під ребром заболить від її прохань і від її хвиль». Навчитись
радіти успіхам інших, співчувати горю інших і не «лайками» в коментарях, а в
конкретних справах — це і є служіння. Тоді й не «болітиме Йому спис під
ребром», бо тоді й світ довколишній зміниться, адже й ми змінимось. Дуже
хочеться у це вірити! Менше емоцій, більше тиші, це священна мить.
У тиші можна почути Бога… Бог
промовляє до нас тишею, як Він радіє, коли ми її творимо (не галасуємо, не
дратуємось, повсякчас занурюємось у роздуми), а ще краще — прагнемо зупинити
отой «свавільний» потік думок, модератором якого виступає розум.
Не всім це вдається — розчинитись
у самому собі, розчинитись у Часі, бо: «…навіть якщо вона не просить чи й
просить, але якось не так, Він все одно знаходить її в найглибших річках, у
найтяжчих гріхах, і виносить її сухою з води на руках, ось так… і завше
виправдає її, на якім би вона не була суді, і щораз учитиме її, ніби ніколи
раніше й не вчив, іти по землі, як по воді».
Слово у сяйві октав Світла.
Тлом стало сяйво художніх картин Ігоря Мікули.
«Ласкавий хліб» — особливе поєднання, а
тому — звучання і слухання серцем невидимих вібрацій Слова, підсилених
гармонійним поєднанням світлоносних барв. Це важлива деталь, бо додає
виняткової чарівності згаданій мистецькій книзі і… Слову. Бо «Споконвіку було
Слово, і з Богом було Слово, і Слово було — Бог. Із Богом було воно
споконвіку. Ним постало все…». (Євангелія від Йоана 1:1-17).
Звістку про те, що Слова
мають величезну силу, Ірина Мостепан намагається донести всіма мистецькими
засобами. І це їй до снаги. Справді, передусім може здатися, що самі собою
слова нічого не варті, та водночас вони безцінні. Після «Ласкавого хліба»
з’являється незбориме бажання стежити за своєю мовою і використовувати слова з
великою обережністю: для шляхетних і доброчесних цілей, а не для пліткування й
образ. А ще — більше пізнати власний внутрішній світ і відкрити дорогу до
самого себе, ім’я якої — всепроникна і вічна Любов.
«Кабінет молодого автора НСПУ»
Оригінал статті на НСПУ: Білі птахи з білими крилами у книзі Ірини Мостепан
Блог
В Одесі можуть з’явитися вулиці Майка Йогансена і Ґео ШкурупіяВ Одесі перейменують топоніми, назви яких пов’язані з колоніальним минулим, зокрема створять мікрорайони «Видатних українських діячів» та «Індустріальний». Про це повідомили на офіційно
Жага справедливості у книжці Олексія Зарецького «Алла Горська. Мисткиня у просторі тоталітаризму»Олексій Зарецький. Алла Горська. Мисткиня у просторі тоталітаризму – Прометей, 2023 – 432 с.
Незабаром у видавництві «Прометей» вийде книжка, присвячена життю і творчості Алли Горсько
У Верховній Раді зареєстрували проєкт постанови про використання в Україні історичної назви Грузії «Сакартвело». Ознайомитись з документом можна на сайті Верховної Ради.
Ініціатори пр
У Національному музеї історії України відкрилась виставка «Енеїда 225», присвячена твору Івана Котляревського. Про це повідомляється на сайті Міністерства культури та інформаційної полі
Книжковий Арсенал-2023 оголошує набір волонтерівXI Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал» оголошує набір волонтерів. Про це йдеться на сайті події.
Волонтери фестивалю отримають можливість приєднатися до команди Мистецького арсе
Додати коментар
Перед доданням нового коментаря впевніться будь ласка що він конструктивний і не ображає почуттів та гідності осіб, яким він призначений.